USA/Canada/Mexico 2016 – 2017 – onze voorbereidingen

Vanaf eind mei 2016 reizen we met onze eigen campers in Canada en Amerika, wat hebben we daar allemaal voor gedaan in de voorbereiding. Als ik het over ons heb dan is dat ons tweetjes en Hannie en Nanda, de twee dove vrouwen waarmee we ook al twee keer naar Marokko zijn geweest.

Verscheping
Eind oktober hebben we de eerste informatie ingewonnen over het verschepen van onze campers en begin november hebben we de oversteek geboekt. Dit alles bij het Duitse bedrijf Seabridge, zij zijn zo een beetje gespecialiseerd in verscheping van campers naar Noord- en Zuid-Amerika, Canada, Zuid-Afrika, Australië en Nieuw-Zeeland. Je ziet, we kunnen, als we terug komen uit Amerika, nog alle kanten op.

Bij Seabridge gaan ze bij de berekening uit van de hoogte x breedte x lengte van je camper. Wij betalen € 47,00 per m3, onze camper is 50,09m3 dus de vrachtkosten komen op € 2354,24. Dan ben je er nog niet, er komt nog 5% brandstoftoeslag bij, 7% extra laagzwavelige diesel, havengelden in Antwerpen € 285,00, invoer aanmelding voor Canada € 60,00, terminal kosten € 50,00. In Halifax moeten we aan havengelden CA$ 165,00 en voor landbouwinspectie CAN$ 65,00 betalen. Om de haven in Halifax in en uit te komen met onze camper betalen we CAN$ 150,00 aan een mannetje die dat voor je regelt (CAN$ 380,00 = € 264,09). Al met al betalen wij voor onze camper, 7,35m x 2,35m x 2,90m voor de heenreis € 3228,66. Hannie en Nanda rijden een kleinere camper en zijn minder kwijt. Alles telt mee wat je aan op- en/of aanbouw aan je camper hebt. Dus een fietsendrager en fietsen kun je beter in je camper vervoeren tijdens de overvaart en dan in Canada/Amerika weer achterop plaatsen.

Van binnen moet de camper ‘leeg’ zijn, dus alles opgepakt, niets los aanwezig. Wij doen plastic hoezen over de 2 stoelen in de cabine, zo blijven die in ieder geval schoon. We geven de sleutel af om de camper te kunnen starten en de afstandsbediening voor de centrale deurvergrendeling. De deur die toegang geeft tot het woongedeelte werkt daar op dat moment niet meer op dus kunnen ze alleen door de chauffeursdeur naar binnen. Kostbare spullen pakken we op in de garage waar we geen sleutel voor afgeven. Verder hebben we op de gehele vloer karton neergelegd en de banken en bedden met plastic bedekt. 

Eerst bezoeken we in de haven van Antwerpen het PSA gebouw. In het midden van de ruimte aan de linkerkant vind je het ‘kaaibureel’. Hier vul je een formulier in waarop je o.a. een referentie nummer zet wat je via de mail al hebt ontvangen van de rederij, in ons geval van Herfurth logistics. Verder gaan daar wat persoonlijke gegevens op, haven van aankomst en je handtekening. Men wil het kentekenbewijs even inzien en dan krijg je een formulier in 3voud wat je toegang geeft tot het haventerrein waar je de camper af moet leveren. In ons geval was dat ‘haven 869’, op1km van het PSA gebouw. 

Daar laat je het formulier aan een haven medewerker zien en die geeft aan waar de camper geparkeerd mag gaan worden. De medewerker loopt om de camper heen en bij ons noteerde hij op het formulier alleen ‘used MoHo’. Hij tekende het formulier af en wij kregen 1 deel mee als bewijs van afgifte. 

Bij het afleveren van de camper moeten de gasflessen c.q. gastank leeg zijn, ze mogen wel gewoon in de camper aanwezig zijn. De dieseltank mag voor 1/4 gevuld zijn. In de haven wordt dit gecontroleerd en wordt de camper nagemeten. Althans volgens de info die we van Seabridge hebben gekregen, bij ons is dit alles niet gecontroleerd. In de haven hebben we de nummerplaten verwijderd en in de garage opgepakt.

Onze campers hebben we zelf op slot gedaan, de medewerker controleerde wel even of de afstandsbediening werkt en hij antwoordde mede, op mijn vraag, dat de campers afgesloten blijven en de sleutels achter slot en grendel gaan. Dat is fijn om te weten.

Andere aanbieders zijn:
B&B expeditie in Antwerpen (met deze aanbieder zijn we terug gevaren van Baltimore naar Antwerpen, het scheelde veel in de kosten, zie helemaal onderaan deze pagina.
Er is ook nog Robert WWS in Ede, maar ga daar niet mee in zee, lees dit eerst.

Camperverzekering
In eerste instantie hadden we een camper verzekering afgesloten bij Blue Sky RV insurance in de staat Ohio, USA. Zij verzekeren o.a. speciaal campers, ook buitenlandse campers. Je kunt er bijvoorbeeld een verzekering afsluiten voor een jaar en als je eventueel eerder terug gaat krijg je de premie voor de niet genoten tijd terug. Dat kon bij Seabridge niet, daar sluit je een verzekering af voor 6, 9 of 12 maanden en voor die tijd ben je het geld ‘kwijt’, en ze waren duurder. Wij hebben gekozen voor een WA verzekering, niet All-Risk, dat was vele malen duurder dan alleen WA. Je kunt de verzekering op maat afsluiten naar je eigen wensen en welke bedragen je wilt verzekeren. Wij betaalden US$ 3344,00 / €2998,00 voor 1 jaar. De bedragen worden in 12 maanden via je creditkaart geïncasseerd. Daar betaal je een klein bedrag voor maar dat was peanuts op het hele bedrag. In eerste instantie was het premiebedrag lager maar toen realiseerden ze zich bij de verzekeringsmaatschappij dat wij in dit voertuig gingen ‘wonen’, dat het voor permanent gebruik is, dus werd de premie hoger. Als je elders je verzekering af wilt sluiten en het lijkt goedkoper houdt dit dan in gedachten.

We zijn ook aangesloten bij de Blue Sky RV Motor Club, dat is een soort ANWB, je krijgt ondersteuning voor als je pech hebt c.q. gesleept moet worden. Daar betaal je extra voor maar wij vonden dat wel comfortabel om te weten dat we dat achter de hand hebben.

We zijn naar Mexico geweest en hebben toen onze verzekering in Amerika stop gezet. Toen we terug kwamen in de USA hebben we op nieuw een verzekering afgesloten bij Blue Sky. Nu was het vele malen goedkoper, we werden ondergebracht bij een andere maatschappij. We betaalden nu US$ 897 voor 12 maanden, met recht van retour van ongebruikte premie.

Ik heb bij de ADAC nagevraagd of we ondersteuning kunnen verwachten in Canada/Amerika en ze hebben een samenwerking met de AAA, het geldt voor ongeveer 6 maanden.

Op dit moment is het moeilijk om je camper verzekerd te krijgen in Amerika. Het kan wel, via Seabridge, maar dan betaal je de hoofdprijs. Toen wij in 2017 van Mexico terug reden naar Amerika, was het al moeilijk om een verzekeringsmaatschappij te vinden, we hadden geluk omdat we eerder al verzekerd waren bij Blue Sky RV insurance, daarom namen ze ons ’terug’.

We hebben de tip gekregen om de camperverzekering, online, af te sluiten in Canada met een extensie voor Amerika. Dat vertelde iemand die zelf regelmatig zijn motor verscheept naar Canada.

En toen kregen we van Robert en Ingrid van ’travelat50′ een email met daarin gegevens hoe zij aan een verzekering zijn gekomen voor hun, toen, nieuwe camper. Lees hier hun pagina daarover.

Mocht het zo zijn dat jij wel een verzekering hebt kunnen regelen hou mij dan even op de hoogte, zodat ik andere mensen hierover kan informeren via deze pagina.

Zorgverzekering
Wij hebben in Amerika geen extra zorgverzekering afgesloten, onze zorgverzekering in NL is afdoende. Die keert uit tot het bedrag waarvoor je ook in NL zou worden geholpen. In Amerika zijn de kosten hoger, dus hebben we bij onze zorgverzekeraar werelddekking afgesloten, dit kost iets meer per maand maar dan ben je verzekerd tegen de werkelijke behandelingskosten. Ook onze reisverzekering betaald eventueel uit bij medische schade en/of behandelingen.

Schorsen camper en APK
De camper is geschorst. 2 Weken voor verscheping is onze camper nog APK gekeurd en hoeft pas uiterlijk 5 juli 2017 weer voor de APK. Het RDW geeft de schorsing door aan de belastingdienst, de motorrijtuigenbelasting wordt gestopt. Als je ook je camperverzekering wilt stoppen dan kun je deze, indien je dit wenst, na de schorsing opzeggen.

Onderhoud van de camper in Amerika/Canada
In Canada en Amerika zijn geen Fiat garages, volgens onze informatie kun je er wel terecht bij Chevrolet en Jeep. In Marokko zag je ook een combinatie van Fiat en Jeep. We hebben voor het eerst een reserveband mee, een nieuw lucht- en brandstoffilter en extra motorolie. Tijdens onze reis zullen we onderhoud moet laten plegen, als we meer weten zal ik het hier vermelden.

Wij kregen een lekke band, de buitenlaag was er compleet vanaf. We hebben bij een bandenbedrijf in Canada twee nieuwe Michelin M&S banden erom laten zetten. Die zijn daar goed verkrijgbaar en je betaald dezelfde prijs als in NL.

Visum Amerika
Het visum voor Amerika. Op een ESTA kun je 90 dagen reizen in Noord-Amerika. Als je langer wilt dan 90 dagen heb je een visum nodig, dat is een B1-B2 visum, dat is voor zakelijk & toerisme. Dat vraag je aan via deze site. Je selecteert uit welk land je komt. Dan moet je een foto uploaden, er wordt dan direct aangegeven of die foto geschikt is. Het is een pasfoto van 5x5cm met bepaalde afmetingen/verhoudingen voor het gezicht. Niet alle pasfoto fotografen kunnen zo’n foto maken. Op diezelfde site vind je ook welke vereisten er zijn voor de juiste pasfoto. 

Als de pasfoto goedgekeurd wordt kies je voor ‘start an application’. Dan kom je in een vragenlijst (Engelstalig) die je naar eer en geweten moet in  vullen. Het viel mij op dat er voor Co (man) meer vragen waren dan voor mij of Hannie en Nanda (vrouwen). Zorg er voor dat je je paspoort gegevens heel secuur overneemt. Als de gegevens op het visum niet overeenkomen met de gegevens in je paspoort heb je een probleem. Wat wordt er zoal gevraagd? 

Achternaam zoals in het paspoort staat, dus voor vrouwen is dat hun meisjesnaam – doopnamen zoals in het paspoort staat – of je vrouw of man bent – burgerlijke staat (getrouwd, single, gescheiden, etc.) – geboorteplaats en datum – of je nog een tweede nationaliteit hebt dan NL – paspoort nummer – BSN nummer – je huidige adres – email adres – telefoonnummer – uitgifte plaats paspoort – begin- en einddatum paspoort – wat je doel is in Amerika (toerisme) – geplande aankomstdatum, als je nog geen ticket hebt moet je een voorgenomen datum invullen – hoe lang je denkt in Amerika te zijn – een adres in Amerika waar je gaat verblijven, kan een eerste hoteladres zijn of van iemand die je kent – namen van personen met wie je reist en wat ze van je zijn (familie/vrienden) – een naam/adres van iemand die je kent in Amerika (familie/vriend/zakenrelatie) – gegevens van ouders: naam/doopnamen/geboortedatum/of die ouder in Amerika is – gegevens van echtgeno(o)t(e), ook als je gescheiden bent – als je gescheiden bent moet je ook de datum van scheiding weten en hoe je gescheiden bent – beroep, bij pensioen je laatste baan/beroep – gegevens van je werk/laatste baan – bij Co (man) werd nog gevraagd welke opleiding hij genoten heeft, hoelang en waar – bij Co werd ook gevraagd in welke landen hij nog meer geweest is en welke talen hij spreekt – dan komt er een hele lijst met vragen over psychische gesteldheid, criminaliteitsdeelname, drugsgebruik, gezondheid, geweldplegingen, weigering van eerder visum, etc. Wij konden op alles nee antwoorden.

Dan krijg je een ‘confirmation’ pagina toe gemaild die je uit moet printen en mee moet nemen naar de ambassade voor het interview, plus je paspoort. 

Dan ga je naar deze site, daar kies je voor ‘registreren’ om een account aan te maken. Je kunt een account aan te maken waar je alle personen kunt registreren voor betaling en het maken van een afspraak. Via deze site ga je nl. het visum betalen, AM$ 160,00 per persoon, is € 144,00 per persoon. Dat kan niet met een creditcard of via ideal. Je krijgt een email met gegevens waar je het bedrag naar over moet maken via telebankieren. Na ca. 2 dagen krijg je een bevestiging van de betaling en kun je op diezelfde site een afspraak maken voor een interview op de ambassade. Het is heel vreemd, eerder werd er op de site aangegeven dat een afspraak maken 8 kalenderdagen duurt. Wij konden vanaf de dag dat ik de afspraak maakte pas 4 weken later terecht, dus het is zaak om er op tijd mee te beginnen. 

Dan krijg je een mail met instructies voor het interview bezoek aan de ambassade in Amsterdam, Museumplein 19. Alleen visumaanvragers met een afspraak mogen naar binnen. Ouders en wettelijk vertegenwoordigers hebben toestemming om hun minderjarige kinderen te begeleiden. Je mag geen elektronische apparaten meenemen zoals telefoon, iPad, laptop, geen wapens, geen andere bagage of tassen. Je moet je paspoort meenemen,  de ‘confirmation’ pagina en een kopie van de instructiemail.

Naar de ambassade in Amsterdam:
Je moet je melden bij een intercom bij de voordeur. Er wordt gevraagd of je een telefoon of andere elektronica bij je hebt, zo ja, dan mag je er niet in. En men vraagt hoe laat je een afspraak hebt.

Dan kom je binnen in een voorruimte, daar wordt je paspoort aangenomen en er wordt gecheckt op een lijst waar afspraken op staan of je naam voorkomt op de lijst. Dan moet je je spullen in een bakje leggen en eventuele papieren/jassen etc. Dan ga je net als op Schiphol door een detectiepoort. De spullen zelf gaan net als op Schiphol door een scanner. Je krijgt een nummer toegewezen, je krijgt je paspoorten mee en als alles verder okay is ga je naar de ruimte ernaast. 

Daar neem je plaats op de stoelen en als je nummer op het nummer apparaat verschijnt mag je naar loket 1 of 2. Daar wordt je paspoort ingenomen, het DS-160 confirmation formulier en je vingerafdrukken worden elektronisch genomen. Het gaat zeer gemoedelijk. 

Dan neem je weer plaats en wacht tot je nummer afgeroepen wordt voor balie 4, alwaar je een ‘interview’ afgenomen wordt. Ons werd gevraagd of we gingen starten in de staat die we als beginpunt opgegeven hadden. Wij hadden een adres opgegeven van vrienden van Hannie en Nanda. Toen de vraag waarom we zo’n lange tijd in Amerika rond willen reizen. Ons antwoord omdat we het hele land willen zien met onze camper. Daarna wordt gevraagd welke relatie je tot elkaar hebt: wij zijn getrouwd. Dan in ons geval of je gepensioneerd bent en of je een pensioen uitkering hebt. Als je geen pensioen uitkering hebt wordt gevraagd hoe je dan aan inkomsten komt om je reis in Amerika te bekostigen. Dat hebben we toegelicht en we hebben een print laten zien van onze bankrekeningen. Het werd goed gekeurd, we hebben dus centjes genoeg. 😉 Ook hier worden je vingerafdrukken genomen.

Je krijgt direct te horen of je het visum krijgt of niet. Wij krijgen alle vier ons visum. Het wordt binnen 5 werkdagen toegestuurd via een koerier. Op onze vraag of we de visa/paspoorten af kunnen halen bij de ambassade was het antwoord dat dat niet kan, alleen bij urgente gevallen. Wij vliegen a.s. dinsdag maar dat is dus geen urgent geval. Nu hopen we maar dat ze deze week nog afgeleverd worden, met als uiterste a.s. maandag. Dat gaat wel lukken, gaan we helemaal van uit.

Ons advies is, regel het zo’n 2 maanden van te voren, dan heb je geen stress van vertraging o.i.d.

ETA Canada
Voor Canada kun je een ETA online aanvragen, het is niet moeilijk en in principe zo klaar. Je vult je naamgegevens in, paspoortnummer en beantwoord een paar vragen (allemaal in het Engels). Je krijgt vrij snel een mail met een akkoord of weigering. Als het een akkoord is staat in de mail je paspoortnummer en ETA nummer, print dit uit en neem het mee bij je reisbescheiden. Het is misschien niet nodig want je paspoortnummer is elektronisch gelinkt met de ETA.

Vliegreis Canada
Eind december hebben we de vliegreis geboekt. Eigenlijk is de juiste volgorde dat je eerst een visum gaat regelen voor Amerika, want als je geen visum krijgt heb je de vliegkosten al betaald. Maar wij gingen kort daarop naar Marokko en dan heb je je paspoort nodig om te reizen. Dus we hebben wel al de tickets om te vliegen maar op 17 mei horen we of we een visum krijgen.

We vliegen om 10.55uur van Amsterdam naar Londen (Gatwick) waar we om 11.10uur landen (1 uur vroeger). Dan vertrekken we om 13.15uur vanuit Londen (Gatwick) naar Toronto, 8.15uur reistijd. We komen om 16.28uur plaatselijke tijd daar aan. Om 18.10uur vertrekken we vanuit Toronto naar Halifax alwaar we om 21.14uur plaatselijke tijd landen, en dat allemaal op dezelfde dag. In Halifax is het 5 uur vroeger dan in Nederland. Deze vlucht kost ons € 1595,44 voor z’n vieren, dus € 398,86 per persoon, enkele reis. We nemen geen ruim bagage mee, alleen handbagage. Tegenwoordig betaal je meestal apart voor ruimbagage.

Afhalen campers in Halifax
Circa 2 werkdagen na aankomst van de boot kun je gaan naar Atlantic Custom Brokers in Birmingham street, N44º38’36”, W63º34’37”. Daar meld je je boven aan de trap bij de balie. Er wordt iemand gehaald en als de campers vrij gegeven zijn sta je binnen 10 minuten weer buiten, CAN$150 armer maar met de papieren in de hand voor de douane en de pier.

Dan ga je naar de douane, 600meter verderop in Hollis street, N44º38’44”, W63º34’18”. Daar worden vragen gesteld als: heb je iets aan te geven, heb je voeding, levende planten etc. in de camper, wapens, alcohol, rookwaren. Hoe lang ga je in Canada rondreizen en wat ga je daarna doen. Als alles naar tevredenheid is beantwoord krijg je een stempel op een deel van de papieren en sta je na ca. 10 minuten weer buiten.

Daarna ga je met een taxi naar de haven, dat is zo’n 9km noordwaarts. N44º39’47.24”, W63º37’29.66”. Cerescorp, Fairview Cove, Baynestreet. 

Daar aangekomen meld je je bij de ingang in het kantoor. Na het tonen van je paspoort krijg je een bezoekerspas en geel veiligheidshesje. Dan wordt je met een auto naar een ander kantoor gereden. Daar geef je de douane papieren en haven papieren af. Dan loopt er iemand met je mee naar je camper. Je loopt eromheen, kijk in je camper of alles in orde is, start de motoren en tekent dan een papier af dat alles in orde is. Even later rij je naar de ingang terug, levert je hesje en pasje in en Canada wacht op je.

Verblijf in Canada of Amerika
Je mag in Canada 6 maanden verblijven, ook in de USA geldt deze regel. Na 6 maanden moet je dus het land uit. Je kunt niet eenvoudig van Amerika naar Canada rijden en v.v., je kunt ook niet van Amerika naar Mexico rijden, deze drie landen hebben een verdrag met elkaar. Je moet echt het land uit. Ons visum voor de USA is 10 jaar geldig. Wij zijn 1 maand naar huis gegaan, vanaf Mexico City naar Amsterdam. De camper hebben we achtergelaten op Pepe’s RV park in Tepotzotland, ca. 50km noordelijk van het vliegveld van Mexico City. Het kostte ons 1000pesos / € 50 voor die periode, wat absoluut niet duur is. Je kunt ook naar Belize of Guatemala rijden met je camper, dan ben je ook die drie landen uit. Je moet dan wel het een en ander aan papieren regelen en doorgeven aan de USA, zijn we niet bekend mee verder, is wat ik gehoord heb.

Je kunt ook nog proberen om je visum te verlengen. Hierover hebben we in Canada al informatie ingewonnen. Je moet een formulier in tig-voud invullen, insturen en je betaald, dacht ik, ongeveer meer dan US$ 200 per persoon. Je betaald maar bent niet zeker van een verlenging. Mocht het niet doorgaan ben je het geld kwijt. Als het wel doorgaat is het een stuk goedkoper dan naar huis vliegen. Verder ben ik niet van de ins en outs op de hoogte.

Wij zijn er inmiddels achter dat als je je camper via Halifax laat verschepen dat je camper dan onbeperkt in Amerika gebruikt kan worden. Als je via Baltimore verscheept wordt je camper geregistreerd en mag je met je camper 1 jaar in Amerika rond rijden. Dus als je langer in Amerika wilt reizen kun je het beste verschepen via Halifax.

Informatie over de Nationale Parken in de USA
Op de website van ontdek-Amerika vind je informatie over de Nationale Parken, State Parken, Nationale Monumenten en andere bezienswaardigheden. Thuis heb ik de diverse pagina’s als pdf opgeslagen op mijn computer, zo kan ik offline de informatie terug lezen. Ik heb twee mappen gemaakt eentje genaamd ‘nationale parken’ en eentje ‘bezienswaardigheden’. Daar heb ik een onderverdeling gemaakt in alle staten en daar staan de betreffende pdf’s in.

Omvormer
In Amerika kennen ze 110V. Wij hadden een omvormer mee die 110V om zet naar 220V en andersom. Let er op dat je een omvormer koopt met zuivere sinus, dit is nodig voor als je gevoelige apparatuur op gaat laden, zoals bijv. een laptop of mobiel. In principe heb je aan 2000W genoeg. Wij hadden een 3000W vanwege de apparaten die we er op wilden gebruiken. Steek je licht eens op bij DWE. Maar bel eens met dit bedrijf om je wensen kenbaar te maken. Ze spreken nl. ook over AC en DC, dit kunnen zij duidelijk maken.

Terug verschepen
Voordat wij op reis gingen hebben we op internet gelezen dat als je vanuit Halifax terug gaat verschepen dat dan de gasflessen c.q. gastank gereinigd moeten worden, daar krijg je dan een certificaat voor. Dit zou CAN$ 150 per fles/tank kosten. Wij hebben het nagevraagd bij Seabridge en hun antwoord was dat die regel tot de zomer van 2016 inderdaad in werking was maar nu niet meer. 

Wij hebben voor de terugverscheping alles geregeld via B&B expeditie in Amsterdam. Het scheelde ons uiteindelijk €667,15 op deze reis, daar kun je veel leuke dingen voor doen. 

Het inleveren van de camper is eigenlijk zo gebeurd. De dame achter het loket vroeg of we gasflessen in de camper hadden, ja dus maar ze zijn leeg. Of we dan een certificaat konden overleggen dat ze leeg zijn, nee dat hadden we niet, die informatie hebben we niet gekregen van B&B expeditie. Toen was er dus een probleem want ze wisten daar niet waar we zo’n certificaat konden verkrijgen en we hadden nog maar 2 uurtjes voordat de inlevertijd om was. Uiteindelijk hebben we de gasflessen daar achter gelaten, bij een mijnheer die als klant in dat kantoor aanwezig was. Hij woont in Pennsylvania en wilde ze wel voor ons bewaren. Nu zijn we in contact met B&B om de flessen terug te krijgen. B&B gaf aan dat ze wel in een container van hun verscheept kunnen worden, zonder certificaat, schiet mij maar lek, begrijp je het nog? Bij B&B hoorden ze er overigens van op dat je zo’n certificaat nodig zou hebben, ze hadden er nog nooit van gehoord. Als we die problemen niet hadden gehad zouden we met 15 minuutjes weer buiten hebben gestaan. Een volgende keer nemen we niet onze eigen gasflessen mee maar kopen we ze bij de Walmart, voor ca. $20 per fles. De flessen kun je laten vullen bij Uhaul. Als je besluit om je eigen gasflessen mee te nemen kun je die ook bij Uhaul laten vullen.

We moesten de camper afgeven bij een volgende poort en naar een aangegeven plek rijden waar we de camper hebben geparkeerd. In Antwerpen werd de sleutel keurig opgepakt in een kluis. Hier in Baltimore bleef de contactsleutel in het contact en met een tie-rip vastgemaakt en de camper werd niet afgesloten. We vertrouwden er maar op dat alles goed kwam. We hadden onze kostbare spullen opgepakt in de garage en daar kregen ze de sleutel niet van, alleen de afstandsbediening om de bestuurdersdeur te openen en de sleutel om te rijden. Daarna zijn we naar de luchthaven gereden met een taxi.

Op donderdag 25 mei is de camper aangekomen in Antwerpen op woensdag 31 mei konden we onze camper ophalen in de haven van Antwerpen. We zijn daar met trein-flixbus-tram-bus-te voet naar toe gegaan. Binnen een uur reden we onze camper het haventerrein af op weg naar huis.

De terugverscheping kostte ons € 2515,40: €2250 voor de verscheping plus €265,40 administratiekosten en douaneformaliteiten. Een volgende keer zullen we heen- en terug verschepen via B&B, het scheelt best wel veel geld.

terug naar ‘overzicht

of

terug naar ‘periode01