Camperrijbewijs

Lees hier onze ervaring met het behalen van het C1 (camper) rijbewijs, 24 november 2013

Wij zijn Co (1957) en Lia (1961) Keizer.
We rijden een Carthago Chic-C line 4.9.

Op ons kentekenbewijs staat dat we leeg 3100 kg wegen maar dat is in de praktijk veel zwaarder. Als we helemaal beladen zijn wegen we simpel weg meer dan 3500 kg.

We zijn aan de informatie over het C1 rijbewijs gekomen via de NKC en www.camperrijbewijs.nl alwaar je een pakket kunt kopen. Hier vind je ook welke rijschoolhouders er aan mee doen. De prijs in 2013 was € 1475,00 per persoon/lespakket. (Bij Hoekstra betaalden wij € 1495,00) Dit is inclusief theorie-examen, medische keuring en 10 uur rijles. Omdat we lid zijn van de NKC kregen we 10% korting. Wij hebben gekozen voor 1 lespakket voor theorie daardoor genoten we nog een korting van € 100,00 per persoon. Uiteindelijk betaalden we dus € 1245,50 per persoon.

Wij hebben rijles gehad bij Hoekstra in Alkmaar. We zijn begonnen met een uur rijden als intake les, om te kijken of we aan 10 rij uren genoeg hadden. Dat bleek bij beiden het geval te zijn, de instructeur gaf aan dat hij kon zien dat we allebei al ervaring hadden met het rijden in een camper.

Je mag pas rijlessen nemen als je je theorie examen hebt gehaald. Bij het lespakket theorie krijg je drie boeken en 21 uur toegang tot de examentrainingen op internet. In de examentrainingen op internet vind je een aantal examens die al eerder afgenomen zijn en ook nog een e-book versies van de 3 lesboeken. Ons is gebleken dat de 21 uur oneindig zijn, elke keer als we inlogden begon de teller opnieuw.

De drie lesboeken bestaan uit de volgende delen:
RV1:          verkeersregels en verkeersborden
RV1:          techniek
R2/V2/V3: administratie goederenvervoer
Administratie goederenvervoer behelst o.a. vrachtbrieven, tachograaf gebruik, rij- en rusttijden

Voor in de boeken staat wat je wel en niet moet leren, het meeste dus wel.
Behalve bij techniek, daarin kun je wel veel overslaan.
Wij hebben daags voor het theorie examen de hoofdstukken die je niet moest leren wel even door gelezen want het viel ons bij de proef examens op dat er soms toch een vraag tussen stond uit het gedeelte dat je niet hoefde te leren. Gewoon even doorlezen dan blijft het wel hangen.

Wij zijn 1,5 week voor het theorie examen aan het studeren gegaan, elke dag, de gehele dag met pauzes tussendoor om even de gedachten te verzetten. Eerst de boeken helemaal doorgelezen en daarna uittreksels gemaakt want onze ervaring is; als je het in je eigen woorden op schrijft blijft alles beter hangen.

Wij moesten op vrijdag examen doen en hebben de 5 dagen ervoor elke dag proef examens gedaan. Onze ervaring is dat als je die examens maakt en voor jezelf doorneemt op de fouten, en desnoods het betreffende examen nog een keertje overdoet dat je dan al heel ver komt. Uiteraard wel de boeken leren, de proefexamens alleen zijn niet genoeg.

Op de examendag zelf is het examen in twee gedeeltes. Wij hadden als eerste administratie goederenvervoer. Na 1,5 uur het andere deel verkeersregels/borden en techniek, boek RV1 en RV2. 
Beide examens behelsen 40 vragen waarvan je 32 vragen goed moet beantwoorden. Ze worden schriftelijk afgenomen, je krijgt direct uitslag of je wel of niet geslaagd bent. Ik was overigen de enige vrouw tussen heel veel mannen, voelde me wel veilig.  ;-0
Om een indicatie te geven: Co had bij het eerste deel 2 fouten, Lia 1 fout. Bij het tweede deel hadden we ieder 2 fouten. Wij vonden het heel goed te doen.
Er waren nog twee camperaars aanwezig, ouder dan ons, die examen deden, die ook allebei glansrijk geslaagd waren.

Toen op weg naar de rijschool waar we de rijlessen en examen konden afspreken.
De examendatum wordt bepaald en daar worden de rijlessen op afgestemd.
Bij het afspreken bleek dat je pas af mag rijden als je medisch goedgekeurd bent en dan ook nog 1 maand na de keuringsdatum. Dit is om ruim de tijd te hebben mocht er bij de keuring iets aan het licht komen. Wij zijn op 19 september gekeurd dan mag je na 19 oktober examen doen. De eerstvolgende examendatum na 19 oktober was half november.

Maar wij hadden al in de planning staan om 25 november naar Marokko te gaan. De informatie dat je pas 1 maand na keuring af mag rijden vertelden ze ons dus op dat moment, daar waren we niet blij mee. Anders hadden we ons natuurlijk eerder laten keuren. We stuurden aan op een eerdere examen datum en dat zou dan 17 oktober zijn, 2 dagen binnen de termijn van 1 maand. We hebben die datum vast gezet en werden er wel drie keer op gewezen dat het ons eigen risico was als we niet goedgekeurd zouden worden. Maar wij waren zeker van een goedkeuring, wat ook zo was, binnen een week hadden we de goedkeuring binnen.

De keuring verloopt als volgt: je mag met je plasje naar de dokter.  🙂
Bij binnenkomst in de rijschool (waar de keuring plaatsvond) kregen we het keuringsformulier en een urinestrip. Deze moesten we in de meegebrachte urine dopen, de strip geeft aan of je diabetes hebt.
Je moet het formulier invullen met vragen over je gezondheid en eventuele medicijn gebruik. Daarna ga je naar de keuringsarts. Die loopt het formulier door en stelt wat vragen. Dan wordt de bloeddruk gemeten, een ogentest gedaan en wat soepelheidstesten afgenomen. Ook wordt je evenwicht en stabiliteit gecontroleerd.
En dan een weekje wachten op een goedkeuring of een bericht met ’mankementen’.

Wij moesten op 17 oktober afrijden, in de 2,5 week daarvoor hebben we de rijlessen gevolgd, dat waren dus nog 9 uren, we hadden al 1 uur gebruikt voor de intake. We hebben telkens 2 uur achter elkaar gereden, samen dus 4 uur in de vrachtauto. We reden met elkaar mee, daar leer je ook veel van.

De vrachtauto was 7,55 meter lang (net als zo’n DHL pakketjes vrachtwagen), 3,25 meter hoog en 2,30 meter breed (exclusief spiegels). Het totale gewicht was 5500kg. Dat kon je wel voelen, het gewicht, vooral bij het in- of uitrijden van ongelijkvloerse straten en bij het nemen van de bochten.

Wat irritant was: de spiegels, die waren slecht geplaatst, je moest elke keer om een hoekje kijken om wat te kunnen zien. Het was weer even wennen dat je veel je spiegels moet gebruiken, naar ons gevoel wel overdreven veel, maar je doet wat er van je verwacht wordt. We vonden zelf het verkeersgedeelte (regels + borden) in het theorie gedeelte wel heel zinvol om weer eens doorgelopen te hebben, is alles weer eens duidelijk. Bijzondere verrichtingen die we moesten doorlopen: hellingproef, achteruit de bocht om en achteruit aanrijden naar een laad dock. Wij moesten ook een aantal keren in het donker rijden en dat is niet fijn bij het achteruit rijden. Ons advies is dan ook: probeer je rijlessen overdag te plannen. Bij ons werd ook de avond ingezet omdat we op 17 oktober al af wilden rijden. Er waren overdag  domweg geen instructeurs meer beschikbaar. De dag voor het rij examen heb je 2 uur les en voor het rij examen heb je ook nog een uur les, inclusief de rit naar het examen lokaal. Wij hebben in Alkmaar afgereden.

De dag van het examen: Ik (Lia) moest om 7.30uur afrijden, dus om 6.30uur al aanwezig voor nog een uurtje rijden. Dat was vroeg het bed uit. Co was mee, samen vroeg op pad. Wij hebben trouwens alle rijlessen allebei met elkaar meegereden, daar leer je ook veel van.

Je wordt opgeroepen als je aan de beurt bent en gaat naar de examinator toe. Hij stelde wat algemene vraagjes (koetjes en kalfjes) en dan wat vragen over het kentekenbewijs. Bijvoorbeeld de lengte van de auto, het gewicht, wat voor gewicht er op de achteras mag en waarom dat op de achteras hoger is dan op de vooras. etc…

Dan loop je met de rij instructeur alvast naar de auto waar je het pasje in de tachograaf stopt. Dan komt de examinator erbij en loop je samen om de auto heen. Hij stelt weer wat vragen, waar je op moet letten bij de auto. Dat leer je ook tijdens de lessen, ga ik verder niet over uitweiden. Dan stap je in, zonder instructeur.

Onze examinator gaf aan dat hij een praktijkexamen afneemt en dat hij vooral let of er geen asociaal rijgedrag is, of je je bewust bent dat je met een groot en zwaar voertuig deel neemt aan het verkeer en hoe je je gedraagt in het verkeer en verkeerssituaties.

We hebben met de rijlessen veel in de binnenstad van Alkmaar gereden, tijdens het examen ben ik naar Egmond binnen en Egmond aan zee gereden, langs de boulevard en toen weer terug naar Alkmaar. Als bijzondere verrichting heb ik achteruit de bocht omgereden en ik moest achteruit een hofje inrijden tussen twee boompjes en vuilnisbakken door. Ging allemaal prima. Binnen 45 minuten was ik alweer terug.

Bij terugkomst ga je samen naar binnen, de instructeur sloot zich bij ons aan en dan krijg je te horen of je wel of niet geslaagd bent. Ik was geslaagd. Hij vond wel dat ik schools reed, vond ik niet erg hoor, ik had mijn C1 rijbewijs. Het schoolse zal wel komen doordat ik veel in de spiegels keek, daar werd tijdens het lessen heel erg op gehamerd.

’s Middags mocht Co aantreden. De examinator zag mij ook weer zitten dus Co gaf aan dat ik zijn ’meissie’ ben. De man gaf aan Co aan dat hij niet zo schools hoefde te rijden als ik.  🙂 Co mocht via Heiloo ook naar Egmond aan Zee, de man had duidelijk iets met de zee. Na een uurtje kwamen de mannen weer terug en kwam Co met een stralende lach op zijn gezicht beneden, ook geslaagd, geen opmerkingen.

Yeah, het ’papiertje’ was binnen.

Tegenwoordig gaat het allemaal digitaal. Je bent geslaagd, je zet je handtekening in een apparaatje en de bevestiging is al onderweg naar een database waar de gemeente dan weer de gegevens uit ophaalt. We zijn gelijk naar onze gemeente gereden en hebben het C1 rijbewijs aangevraagd. De mevrouw achter de balie was verrast dat ’toevallig’ allebei onze rijbewijzen tegelijk vervallen waren. We gaven aan dat we een vrachtwagen hadden gekocht en daarvoor onze C1 rijbewijzen hadden gehaald. grapje. Een week later konden we onze nieuwe roze pasjes op halen.

Wij kijken hier met een goed gevoel op terug en kunnen zonder ’kromme tenen’ op reis.