
Klik op een foto om het groter te bekijken. Daarna kun je via de pijltjes bladeren door de foto’s. Veel lees- en kijkplezier.
Als je het handig vindt, kun je je aan de rechterkant aanmelden voor de nieuwsbrief. Dan krijg je automatisch een mailtje als ik een nieuw reisverslag heb geplaatst.
Donderdag 12 maart 2020: langs R318 – vliegveld Casablanca
Het was verrassend rustig hier bij het Green Oil tankstation, we hebben heerlijk geslapen. Dat zou een goed scenario zijn, helaas was het anders.
We lagen er koud 10 minuten in toen er een rijdende disco naast ons kwam staan. De gardien fluisterde de man in zijn oor dat wij hier proberen te slapen, maar dat hoorde hij niet. Toen schreeuwde hij het maar. De man had waarschijnlijk al zo’n gehoorbeschadiging dat hij ons niet had zien staan.
En de wafwaffel hebben we gedurende de nacht regelmatig gehoord. Die sloeg elke keer aan als er een auto kwam tanken, en hij blafte bij alles wat voor ons gevaar op kon leveren, en dat was nog al wat, dacht hij. What a night. Eén om gauw te vergeten.
Er is een mooie zonsopkomst, de lucht kleurt prachtig. De hond die nachtdienst had gaat nu op het naastgelegen terrein slapen, de etter.
Tegen 9uur rijden we naar Casablanca, na de gardien van het tankstation bedankt te hebben. Het is goed dat we hier gisteren gestopt zijn voor de nacht, want vanaf dit punt is de weg niet zo best meer. Dat is in het donker geen aanrader.
Als we afslaan naar het oosten wordt de weg beter tot goed. Tegen 10uur zijn we op de luchthaven, we parkeren op de parking van Terminal 1. We weten niet waar we moeten zijn in Terminal 1 of 2. We zetten de camper zo neer dat de zon niet de hele dag op de koelkast schijnt.
We vullen 2 rugzakken met spullen die we nodig hebben de komende 4 dagen dat we in Nederland zullen verblijven. We sluiten de boel af en lopen alles nog even na, en lopen dan naar Terminal 1. Als we naar binnen gaan is er gelijk al een check van de bagage.
Daar blijkt dat de incheck voor Transavia in Terminal 2 is, en dat is best wel een stukkie lopen. De incheckbalies zijn al open, dus checken we gelijk in. Dan gaat de handbagage wederom door de scanner, de laptop moet uit de rugzak en onze schoenen moeten uit, we lopen op blote voeten door het poortje.
Tegen de tijd dat we in de wachtruimte zijn van B13 is ons paspoort 4x gecontroleerd, zelfs 2x binnen 20 meter. Goed voor de werkverschaffing.
Het vliegtuig heeft 20 minuten vertraging, later horen we vanwege tegenwind toen ze naar Marokko vlogen. Er lopen een paar mensen rond met mondkapjes voor.
In de wachtruimte krijg ik last van een kriebeltje in de keel, en ik heb geen water bij de hand. Dus hoest ik een paar keer. Ik zie een paar mensen verderop even aan hun mondkapje voelen.
i.p.v. 14.05uur vliegen we om 14.25uur, 20 minuten later dus. In het vliegtuig wordt verteld dat we nu voor de wind vliegen en dat we 20 minuten eerder landen dan verwacht, ze halen dus effe 40 minuten in, alleen maar gunstig voor ons.
Om half 6 landen we, na een rustige vlucht, op Schiphol. Het laatste stukje onder de wolken is er veel turbulentie, het is een hobbelige weg. Er klinkt dan ook een spontaan applaus als we aan de grond staan.
We zijn een paar daagjes uit de lucht, letterlijk en figuurlijk. Vanaf maandag kun je weer virtueel met ons meereizen.
Morgen gaan we mijn moedertje verblijden met een bezoekje en haar knuffelen. We zullen de komende dagen wel meer bij haar verblijven.
….
![]() Terug naar 11 maart | Terug naar ‘overzicht‘ Naar ‘coordinaten‘ Naar ‘reisroute‘ | Verder naar 16 maart |
We zijn op dit moment in Nederland.
Op zaterdag 7 november vliegen we naar Marokko om onze camper op te halen, die daar sinds 12 maart staat.
Na 2 maanden Marokko, we waren op 12 januari van huis gegaan, wilden we op 12 maart voor 5 dagen naar huis. Toen we de 16e maart terug wilden bleek de dag ervoor dat Marokko de grenzen had gesloten vanwege het corona virus. Alle vluchten werden gecanceld.
De lockdown is tot 10 november, we willen tot na die datum in Marokko blijven en we hopen dat het zodanig versoepeld wordt dat we naar Spanje kunnen met de ferry. Als dat nog niet gaat lukken boeken we een overtocht naar Sete (Frankrijk) of Genua (Italië). Er zijn ons al diverse camperaars voorgegaan die hun camper hebben opgehaald tijdens de lockdown, dus we hebben er alle vertrouwen in dat deze exercitie gaat lukken.
We moeten binnen 72uur voor vertrek naar Casablanca een PCR test laten doen, die dan negatief moet zijn om te kunnen reizen. Cross your fingers.
We gaan wederom verslag doen van onze wedervaardigheden en wat er nodig is voor deze reis.
Op 3 juli kregen we een berichtje van de NKC dat onze camper er picobello bijstaat in Casablanca, met foto’s bijgevoegd. Heerlijk om te weten.
Ik heb een groepsapp opgericht ‘Terug naar Marokko’. Staat jouw camper in Marokko, ben jezelf in Nederland en wil je ook mee denken/praten/appen in deze appgroep stuur dan even een mailtje met je naam en telefoonnummer, dan sturen we jou een uitnodigingslinkje voor die appgroep.
De NKC heeft een repatriëring op touw gezet om de gestrande campers te verschepen van Casablanca naar Amsterdam. Hier konden wij ook aan mee doen, maar we kwamen teveel problemen tegen, omdat onze camper niet in Marrakech op de camping staat, waar al die campers staan, maar in Casablanca.
![]() Terug naar 11 maart | Terug naar ‘overzicht‘ Naar ‘coordinaten‘ Naar ‘reisroute‘ | ![]() Verder naar 7 november |