
Frankrijk/Duitsland- periode 35: 14 april – 17 april
maandag 14 april – Val Thorens – Thônes
‘s Ochtends hebben we eerst nog geskied, het was ‘zware’ sneeuw dus na de middag besluiten we om te vertrekken. We zakken af naar het dal en gaan in Albertville boodschappen doen bij de Carrefour supermarkt. Ook tanken we daar, dat scheelt best wel veel met de tankstations langs de grote weg. Als we naar beneden rijden wordt het steeds groener en warmer. We zijn vanmorgen gestart met 3 graden, onder de middag was het op P4 12 graden en toen we bij de Carrefour waren was het 23 graden.

Ik heb coordinaten ingebracht van een camperplek in Thônes. We zijn onderweg naar Aulendorf in Duitsland waar de Carthagofabriek staat. Maar we hebben alle tijd, we hebben nl. een afspraak staan voor vrijdag 25 april, tot die tijd vermaken we ons wel.
We rijden op de D1508 richting Annecy en draaien dan de D12 op naar Thônes. Het is op de kaart een geel/groene weg en groen staat voor landschappelijk mooie route. En dat klopt, het is zeer landelijk en idyllisch, met mooie vergezichten en het late zonnetje op de dorpjes.


We komen aan in Thônes en vinden de camperplek aan een rustig straatje, het is een leuk plaatsje om doorheen te rijden.
Thônes, camperplek NKC, geen voorzieningen, gratis. Coordinaten: N 45.880772 – E 6.321050
dinsdag 15 april – Thônes – St. Hippolyte
We zijn vanmorgen 5 minuutjes onderweg en we zien langs de weg en bedrijf met buiten een melktap, rauwe melk wel te verstaan.
Al snel zijn we gekeerd en parkeren we de camper voor het bedrijf. We kunnen niet ontdekken of het biologisch is en stappen de verkoopruimte binnen. Dat ziet er allemaal heel mooi uit, zeer verzorgd. Er wordt heel veel uitgelegd over de koeien en hoe de melk ontstaat. Ook is er een kaasmakerij waar je vanuit de winkel een kijkje kunt nemen, achter glas. Het ziet er allemaal goed uit.



De melk is niet officieel biologisch maar het komt van kleine boerderijen, we besluiten om 3 liter melk te kopen. In de winkel hebben ze rauwmelkse kazen, rauwmelkse crème fraiche, alleen de roomboter is gepasteuriseerd en ook nog gethermiseerd, die laten we maar liggen.
Maar de crème fraiche, rauwe melk en rauwmelkse kaas gaat blijd mee de camper in, heerlijk.

We rijden zoveel mogelijk op kleinere wegen, het zijn D-wegen maar ze zijn op de kaart wit en geel ingekleurd. Zodra de weg ‘rood’ is is het een drukke weg met veel verkeer. En we willen niet zo hard door dit mooie landschap rijden maar rustig aan van al het moois genieten.
Wat ons hier opvalt is dat de zuidzijden van huizen en kerken zijn bedekt met golfplaten of anders gevormde ijzeren platen en ook vaak met kleine zinken schildjes. Het ziet er apart uit en bij huizen waar het er al langere tijd op zit is het aan het roesten.

We komen af en toe op 1100meter hoogte en daar zijn kleine skigebiedjes. Nu ligt er geen sneeuw meer, althans niet genoeg om te skiën, het zijn nog kleine plukjes die er liggen. Het gras wordt al behoorlijk groen hier.
Ruim twee weken geleden meldden we op onze site dat een boer in onze omgeving is overleden, Paul Blokker. Vandaag hebben we weer veel aan hem gedacht, in het gebied van de Haut Jura en de Doubs wordt de mest bovengronds uitgereden, er lagen ook overal mesthopen, een mooi gezicht hoor. Paul was een fervent voorstander van bovengronds uitrijden en streed daar dan ook vol passie voor en hij boekte daar op zijn eigen bedrijf grote successen mee, vooral een gezonder bodemleven, gezondere koeien en daardoor een gezond product voor zijn klanten.
Ook zag je overal koeien buiten, dat wordt in Nederland ook steeds minder, veel koeien worden het hele jaar door binnen gehouden.

Om 18uur komen we aan in het plaatsje St. Hippolyte op de camperplek langs het riviertje de Doubs, een grote parkeerplaats met aan de zijkanten speciale camperplekken, het lijkt ons een rustige plaats.

St. Hippolyte, camperplek langs de Doubs, schoon water en wc aanwezig. coordinaten: N 47.318760 – E 6.815660
woensdag 16 april – St. Hippolyte (F) – Aulendorf (D)
Vanmorgen om 5.30uur kwamen de eerste auto’s langs en om 6.30uur begon de bus die gisteravond geparkeerd werd stationair te draaien. Dus we waren vroeg op, dus we waren vroeg op pad. Ook om de auto warm te draaien want het was 1 graad boven nul, nog kouder dan in Val Thorens.

We rijden weer verder over kleine wegen verder naar Duitsland. De weg slingert zich door het mooie landschap heen. Vlak bij Basel kunnen we bij een LeClerc supermarkt even internetten met zowaar een snelle verbinding, dus de site is weer geüploaded, jullie kunnen weer wat lezen. Ook de krantjes en de mails zijn weer opgehaald en beantwoord waar nodig. We kopen nog wat spulletjes, fruit en een extra gieter. Als we water nodig hebben en het moet met de gieter moet Co het alleen doen nu kan ik voortaan helpen met vullen.

Het is wel grappig, we zijn nog vele kilometers verwijderd van Nederland maar we zien hier in de tuintjes veel tulpen en narcissen in bloei staan, gezellig hoor, daar wordt je blij van van al die vrolijke kleurtjes. Ook op rotondes is het middenperk vaak ingericht met vrolijke bloeiers, tulpen, narcissen en viooltjes.

Zodra we Duitsland binnen rijden zien we ook de eerste vakwerkhuizen, zo typisch voor Duitsland. Ook in Duitsland rijden we weer op kleinere wegen, de B-wegen, in Frankrijk zijn dat de D-wegen.

Aulendorf, camperplek bij Carthago City, lozen afvalwater/potje, schoon water/stroom € 0,50. coordinaten: N 47°56’22” – E 09°39’20”
donderdag 17 april – Aulendorf
Het is een prachtige ruime camperplek, je kunt op stroom staan voor € 0,50 per 1 kWh en voor € 0,50 mag je 50-80 liter water tanken.
Vanmorgen om 5.30uur kwam het verkeer op de naastliggende weg op gang, en dat kwam goed op gang, asfalt geeft altijd veel lawaai. Maar ja, we liggen er vaak al om 22uur op dus dan hebben we onze uurtjes wel gemaakt.
We zijn er op tijd uit en het is in de camper al lekker warm, Co had de verwarming vannacht op 15 graden gezet en ik heb hem vanmorgen om 6uur nog even hoger gezet, heerlijk. Buiten is het koud, 2 graden en een koude oostenwind.
Om 9 uur gaan we naar de showroom om te vragen of we vandaag een rondleiding kunnen krijgen i.p.v. volgende week vrijdag. Bij de balie wordt aangegeven dat het niet gaat omdat er vandaag geen rondleidingen zijn. Waarschijnlijk delen ze een aantal mensen tegelijk in.
We vinden het jammer maar we ‘zeuren’ niet langer door en gaan de showroom bekijken. We zitten op een gegeven moment in een grote Carthago camper ‘de luxe’, en luxe is-tie hoor, wat een ruimte en pracht en praal. Een verkoper ziet ons zitten en komt even binnenstappen om ons te groeten. We raken aan de praat en wij geven aan dat we volgende week een bezichtiging hebben maar dat we op doorreis zijn vanuit Marokko naar NL en dat we het wilden proberen voor vandaag. Hij ging kijken wat hij kan doen.
Even later komt-ie terug dat het toch niet gaat omdat we al een afspraak hebben staan voor volgende week. Ons ontgaat de logica en Co vraagt waarom het dan om die reden niet kan. Hij gaat nog een keertje weg en komt dan terug met de mededeling dat het toch wel gaat en dat hij speciaal ons gaat rondleiden, toppie. Zo zie je maar weer, de aanhouder wint. Vanmiddag om 14uur hebben we een rondleiding van een uur door de fabriek.

We gaan nog even naar de servicebalie voor wifi en krijgen een dagcode voor 24 uur internet, ook nog een snelle verbinding dat is wel leuk, kunnen we onze tijd ‘nuttig’ verpozen tot 14uur.
Er staan veel Carthago campers (kan ook niet anders he) waarvan er waarschijnlijk een aantal nieuw klaar staan voor aflevering. Er staat er eentje pal voor de ingang, er worden foto’s gemaakt, straks zal de nieuwe eigenaar wel komen, de camper staat echt te pronken.
Gisteren spraken we een Duitse man die naast ons stond met een Hymer camper, ze hadden net een nieuwe Carthago gekocht die in juni afgeleverd gaat worden. Als hij een week later de beslissing had genomen zou het oktober worden, ze zijn gewild dus. Wij vroegen aan hem hoe het hier zit met het rijbewijs voor een zwaardere camper. Hij meldde dat mensen van zijn leeftijd (senioren) gewoon op hun ‘oude’ rijbewijs kunnen rijden tot 7500kg en dat jongere mensen een speciaal bewijs moeten halen. Dat is dan bij ons het C1 rijbewijs maar in NL moet iedereen (elke leeftijd) het C1 rijbewijs hebben om zwaarder dan 3500 kg te kunnen rijden.
Als je dan hoort dat in Amerika iedereen die zijn ‘normale’ rijbewijs haalt zelfs een grote truck mag rijden……
We mochten in de fabriek niet fotograferen, dat is afkicken zeg. Het was wel ontzettend leuk om de fabriek te bezoeken. Je loopt de hele opbouwlijn langs, alles is handwerk. De enige machines die gebruikt worden zijn een machine om de achter-, zijwanden, dak en voorkant te fabriceren. Dat bestaat uit aluminium (zowel aan de binnen- als aan de buitenkant) en hoogwaardig gfk (voor het dak) en een machine om de ramen en andere openingen uit te snijden.


Het chassis komt, in ons geval, rechtstreeks van de Fiat fabriek, chassis op wielen, voorzien van het motorblok en 2 stoelen staat met de wielen op plateautjes die ook weer op wielen staan op een railsysteem. Iedere werknemer heeft zijn eigen specialisme. Eerst wordt op het chassis het interieur opgebouwd, dus alle kastjes, het keukenblok, de douchecabine, de wc, de koelkast/vriezer etc. Het staat dus op zichzelf dat heeft als voordeel dat het heel stabiel is. Als wij rijden hoor je ook geen gekraak van het interieur. Dan worden de zijkanten gemonteerd, daarna de achterkant en dan het dak. Uiteindelijk wordt de neus/voorkant er tegenaan gemaakt. Werkelijk heel vernuftig om te zien allemaal, we vonden het leuk dat we kans kregen om het te zien.
Morgen rijden we verder noordwaarts, het wordt als het goed is slecht weer, althans het gaat veel regenen. Maken we er morgen een reisdag van en noordelijker wordt het na morgen mooier weer. We gaan langzaamaan op huis aan.

Ga naar periode 36
terug naar overzicht